Dobre wieści dla planowanej modernizacji kolejowego połączenia Kartuz z Lęborkiem. Ministerstwo Przemysłu nadało zadaniu status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Szukamy wykonawcy prac na trasie, której reaktywacja stworzy nowe możliwości podróżowania koleją w tej części województwa pomorskiego – informują PKP PLK.
Po modernizacji odcinek linii 229 między Kartuzami a Lęborkiem będzie stanowił alternatywne połączenie kolejowe do planowanej elektrowni. O znaczeniu zadania świadczy fakt, iż decyzją Ministerstwa Przemysłu nadany został mu status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej.
– To kolejny istotny krok ku zapewnieniu kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej w czasie jej budowy oraz późniejszej eksploatacji. Zrobimy wszystko, aby sprawnie i terminowo wywiązać się z zobowiązań. Na tę inwestycję czeka całe Pomorze i polska gospodarka, ale także mieszkańcy tej części regionu, którzy po wielu latach ponownie będą mogli skorzystać z połączeń kolejowych – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK.
Spółka jest w trakcie wyboru wykonawcy dla zadania „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork w ramach projektu pn. Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”. Zwycięzca przetargu przygotuje projekt inwestycji oraz zrealizuje prace budowlane. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w III kwartale bieżącego roku, a zakończenie inwestycji w I kwartale 2028 r.
Ostatni raz regularne połączenia kolejowe na trasie Kartuzy – Lębork były prowadzone w 2000 r. PKP PLK planują przebudowę stacji i przystanków z dostosowaniem ich do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną również nowe przystanki. Pociągi na 60-kilometrowej trasie pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres prac będzie znany po przygotowaniu dokumentacji projektowej. Modernizacja linii 229 na tym odcinku zapewni alternatywny dojazd do
planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino, w tym sprawny i bezpieczny transport ładunków podczas jej budowy i eksploatacji. Umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części województwa pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork.
Dostęp do planowanej w gminie Choczewo elektrowni jądrowej będzie zapewniony w pierwszym etapie od strony Lęborka (dzięki pracom
na odcinku linii 229 Lębork – Łeba). Zmodernizowana zostanie również linia 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo. Zadaniem towarzyszącym będzie budowa nowych odcinków z Choczewa, poprzez elektrownię jądrową, do połączenia z linią 229 w obszarze stacji Steknica. Do elektrowni dojadą pociągi towarowe o długości do 750 m i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, powstaną też nowe kolejowe punkty handlowe. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na trasie Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.
Zarządca infrastruktury przygotowuje właśnie dokumentację projektową dla zadania „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”. Pierwsze przetargi na prace budowlane mają zostać ogłoszone jeszcze w tym roku. Pierwsze z nich będzie dotyczyło modernizacji linii Lębork – Łeba. Zakończenie prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych jest planowane w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r. Więcej na temat linii kolejowych mających obsługiwać pierwszą polską elektrownię jądrową piszemy
tutaj.